Lunch…

On a certain moment, I thought, well let me buy a photo magazine which is something I seldom do. Most of the time I go for this to the local library. Let this be one of those moments that you do something on the right time and exact moment and confirms that the work you’re doing is a right choice.When I look at the cover I see an advert for a workshop street photography.I thought, hmmm, this is something I should do.So I sent an e-mail to register me for it. To be selected I had to show some of my work. Of course I found it exciting but on the other hand, I were reasoning”If it has to be so, I will be selected” and so they sent me a mail back to confirm I was selected for this workshop. On the day this workshop took place, was a bright shining sun that promised a lot. The so-called theoretical part was held in a pub which is totally not my area to be in!The group counted ten people, four of them were already for ten years in this side or branch active as street photographers. Four of them in the group, including me, had no experience with this topic.The one that leads the workshop found himself quite brilliant.His ego was very in the picture.After the lunch, we finally headed toward the market square. I choose to sit somewhere central and strategic so people could not see me sitting there with my camera lens focused on them. I’m more of a type that sits for at least an hour quietly waiting for the perfect moment when inner me is pointing me towards the right scene where all and everything comes perfectly together.After three hours we headed back to the pub to discuss the results. Then it was time to show our five best photos and this photo was one of them. The beauty of this photo is laid in the way the nonverbal communication is to be seen between two people.You can clearly see that the man is in his mind and listens with an half ear to what  his wife, I assume  is telling in enthusiasm to him. It looks as if the man even before maybe a day before had experienced a less positive situation, experience that he now is over thinking.He’s seemingly not one with the conversation between him and his wife.It is so beautiful how this is expressed through this photo in just one moment.Interestingly, the man behind him speaks the same body language, he also seems a bit absent…

Op een goede dag dacht ik, laat ik eens een foto tijdschrift kopen, iets wat ik niet altijd doe, want ik ga daarvoor vaak naar de bieb. Laat dat nou net weer zo’n moment zijn dat je op het exacte moment een handeling doet, die bevestigd dat wat je aan het doen bent qua werk de juist keuze en weg is. Ik bekijk de cover en zie wat onderaan geplaats een zogezegde uitnodiging staan om je in te schrijven voor een workshop straatfotografie. Hmmm, dacht ik, hier moest ik maar eens aan meedoen, dus schreef ik mij ervoor in, je moest wel wat eigen werk meesturen om dan geselecteerd te worden. Tuurlijk vond ik het toch wat spannend, en aan de andere kant redeneer ik ook, “Als het zo moet zijn, dan wordt ik uitgekozen en zit ik er gewoon bij”, en ja, ik kreeg een e-mail met de vreugdevolle mededeling dat ik was uitgekozen voor deze workshop die in Arnhem plaatsvond. Op de dag van de workshop was het schitterend weer! De plaats waar het gehouden werd, thans de so called theorie was in een cafe, niet echt mijn favoriete plek. De groep bestond uit 10 personen waarvan er 4 bij zaten die al 10 jaar aan straatfotografie deden. In totaal waren er 4 die dit nooit eerder hadden gedaan. Degene die de workshop leidde vond zichzelf zeg maar briljant, het ego was duidelijk aanwezig. Na de lunch gingen we dan eindelijk op pad en het centrum in. Zelf verkoos ik ervoor om op een centrale plek te gaan zitten en dan wel net zo dat men je net niet ziet zitten met je lens. Ik ben meer het type dat rustig een uur op een plek kan zitten en rustig wacht tot ik voel dat het moment daar is en alles tezamen komt en je gevoel heel duidelijk zegt: ‘En nu, de opname maken”  Na drie uur door het centrum van Arnhem gebanjerd te hebben kwamen we weer bijeen in het café. Na de koffie was het tijd om de 5 beste foto’s te laten zien en deze foto was één van de vijf. Wat ik mooi vind aan deze foto is dat je zo mooi kunt zien hoe communicatie verloopt tussen twee mensen. Je ziet duidelijk aan de man dat hij in gedachten is en eigenlijk met een half oor aanwezig is bij het luisteren naar wat zijn vrouw in licht zichtbaar  enthousiasme aan het vertellen is. Het lijkt net of de man even tevoren , de vorige dag misschien een wat minder positief beleefde ervaring aan het overdenken is.Hij is duidelijk niet aanwezig bij het gesprek. Mooi , hoe een foto dit in één moment kan weergeven… En wat ook zo boeiend is, is dat de man achter hem een zelfde lichaamstaal spreekt, want ook hij lijkt wat afwezig.

Geef een reactie

Blog op WordPress.com.

Omhoog ↑

